Monday 26 May 2014

Kerja Kerja

Assalamualaikum semua,

Hari ni pagi - pagi kepala saya dah pening. Pagi-pagi H dah panggil datang ke meja dia tanya pasal DPU. Something pasal project saya la. Dia tanya saya sebab bos paling besar, wakil orang BMW German duk email dia tanya pasal status DPU. Adoi laaaaa saba la kejap. Bos nak data 4 bulan. 1 bulan ada 1000 data. Kan kalau 4 bulan tu dah ada 4 ribu. Saba la bos. Bos nak 4k data siap less than 1 week. Mana nak sempat. 

Untuk dapatkan DPU, there are few steps that have to be followed.

1. Collect data
2. Key in data
3. Analysis data

So for now, step 1 dah setel. Tu pun saya mintak budak2 department saya buat OT. Off to the next step..one people have to key in 4000++ data. It takes time la menda tu. Semalam saya follow up dengan budak yang key in data tu, baru setel. Semuanya nak last minute. Pastu kejan orang. 

Yang last step tu kerja saya. Kerja saya analysis data. Tapi sebelum analysis data..kena la setel kan key in data collection dulu. 

Teringat dulu time final year..part data collection la paling malas sekali. punyala banyak data nak kena key in pastu tengok pattern dia. Ingatkan time kerja tak payah la kan buat benda yang leceh macam dulu tu, Tengok time kerja pun kena buat. Hehe. Tapi bila dah kerja ni, the hardest part dah boleh suruh orang lain buat dah. Kita tunggu dan lihat. Best kan jadi bos. Boleh mengarah orang. Hehe



No comments:

Post a Comment